De Imagerie / Projecten / Visite Feb’19 / 17.02.2019

HOOMAN JEDDY - ‘BEELDBUITENKADER’ (expo)
+ Sergei Paradjanov - ‘Sayat Nova’ (1969, 75’)

Sunday 17.02.2019 - 20:30
Het Bos, Ankerrui 5-7, Antwerpen
De expo is geopend van 15 t.e.m. 17 februari!

Lekker eten voor aanvang van het programma (om 19u)? Q kookt vanavond, stuur een mailtje naar q.boskeuken@gmail.com om te reserveren.

NL / Hooman Jeddy neemt u mee door zijn expo ‘BeeldBuitenKader’
Een voor een, druppelen de tranen van het licht op de oppervlakte van de spiegel. Ze glijden langzaam naar beneden. De druppels verdwijnen in de stilte van de tijd, en de sporen die ze achterlaten reflecteren en beginnen met hun verwaarloosde dans. Plots is het geluid van een naaimachine die het ritme van hun dans verbindt met de ruimte.

EN / Hooman Jeddy takes you through his exhibition ‘BeeldBuitenKader’
One by one, the tears of the light drip on the surface of the mirror. They slowly slide down. The drops disappear in the silence of time, and the tracks they leave behind reflect and begin their neglected dance. Sudden is the sound of the sewing machine that connects the rhythm of their dance with the space.

Hooman Jeddy on ‘Sayat Nova’ (1969, 75’) by Sergei Paradjanov

NL / Een onvoorstelbaar poëtische interpretatie van de Armeense cineast Sergei Paradjanov, over het leven van de 18de eeuwse Armeense poet en zanger Sayat Nova.

‘Sayat Nova’ was door Paradjanov als origineel titel voor de film gekozen maar omdat de sovjet autoriteiten met het argument kwam dat de film niets heeft te maken met de biografie van de poëet, is de titel van de film veranderd in ‘The Color of Pomegranates’. De eerste keer dat ik Sergei Paradjanov’s film ‘Sayat Nova’ heb gezien, was ook gelijk de eerste keer dat ik mijn liefde voor de cinema ontdekte. The Color of Pomegranates is naar mijn mening een poëzie-machine die met zijn metronomische ritme, de kijker hypnotiseert en mee neemt naar een onbekende dementie waar de schoonheid als een waterval over de ziel van de kijker heen vloeit.

Veel van mijn werken in de afgelopen jaren, zijn direct of indirect beïnvloed door dit audiovisuele meesterwerk en de magie van Sergei Paradjanov’s cinema over het algemeen. Net zo als een borduurmachine een gedicht op wit satijn borduurt, borduurt Sergei Paradjanov, met zijn kaders en beelden, de poëzie van Sayat Nova op het witte doek van de cinema!


EN /
An incredibly poetic interpretation of the Armenian filmmaker Sergei Paradjanov, on the life of the 18th century Armenian poet and singer Sayat Nova.

‘Sayat Nova’ was chosen by Paradjanov as original title for the film, but because the Soviet authorities argued that the film had nothing to do with the singer’s biography, the title was changed to ‘The Color of Pomegranates’. The first time I saw Sergei Paradjanov’s film, was the first time I discovered my love for cinema. In my opinion, ‘The Color of Pomegranates’ is a poetry generator that, through its metronomic rhythm, hypnotizes the viewer and takes them to an unknown dimension where beauty flows over the viewer’s soul like a waterfall.

Many of my works from the past years were directly or indirectly influenced by this audiovisual masterpiece and the magic of Sergei Paradjanov’s cinema in general. Just as an embroidery machine embroiders a poem on white satin, Paradjanov, with his frames and images, embroiders Sayat Nova’s poetry on the silver screen of cinema!


vorige / volgende