Oumi. From nothing to something to something else, part 3 (Manon de Boer, 2019, 15’)

Oumi. From nothing to something to something else, part 3 (Manon de Boer, 2019, 15’)

Visite op Visite: Langweile

[ENGLISH BELOW]
Deze selectie bestaat uit films die elkaar ontmoeten in de zijlijn van het actieve leven. Het lijkt alsof daar, in de schaduw van het werken en handelen, de wezenlijke condities van de mens worden blootgelegd. Het kijken van deze filmers is geen kijken op afstand, geen loutere beschouwing van de mens in haar spel of verstrooiing. Het is een kijken dat toetreedt tot de verstrooiing zelf en al spelend deelneemt aan de tijd die vrij is, en noodzakelijk in haar doelloosheid.

La Chambre (Chantal Akerman, 1972, 11’)
Een lang, traag panoramische shot beschrijft de kamer waar Chantal Akerman op een bed ligt. Een mysterieus zelfportret van een filmmaker, maar ook een cinematografisch stilleven.

Tirana (Eva Claus, 2019, 3’)
Een filmnamiddag in Tirana, Albanië; op en af de piramide stappen. Kinderen delen met ons hun stedelijke speeltuin, ze klimmen tot aan de top en overheersen hun stad.

Oumi. From nothing to something to something else part 3, (Manon de Boer, 2019, 15’)
Een tienermeisje, verzonken in haar eigen gedachten. De aanwezigheid van haar stem en haar ademhaling herinnert ons dat we geen toegang hebben tot haar innerlijke wereld.

Sunday (Ans Mertens, 2020, 13’)
Gedraaid in een natuurreservaat, de film behandelt het frame als een parcours en gidst de blik van de kijker zoals de bezoeker gegidst wordt doorheen bezienswaardigheden.

Touwfiguren (Katrien Vermeire, 2016, 14’)
Katrien Vermeire haalt inspiratie uit de encyclopedische film Fadenspiele (1969), die deel uitmaakt van de filmreeks Encyclopaedia Cinematographica van H.R. Haefelinger. Zoals de titel aangeeft, maken twee kinderen enkele touwfiguren. De film focust op de praktijk als een spel en geeft aandacht aan de beweging en de actie.

Een samenwering tussen De Imagerie & De Cinema.
In aanwezigheid van de makers.

----------------------------

This selection includes films that meet at the sidelines of active life. It’s as if the essence of human condition was exposed there, in the shadow of working and performing. The gaze of these filmmakers is not a distant observation, nor a mere exploration of people playing games or contemplating. Their gaze joins the contemplation itself and playfully participates in the time that is free, and necessary in it’s aimlessness.

La Chambre (Chantal Akerman, 1972, 11’)
A long and slow panoramic shot depicts a room where Chantal Akerman sits, on a bed. A mysterious self-portrait of the filmmaker as well as a cinematic still-life.

Tirana (Eva Claus, 2019, 3’)
An afternoon filming in Tirana, Albania; going up and down the pyramid. Kids proudly show us their urban playground, climbing to the top, ruling their city.

Oumi. From nothing to something to something else part 3, (Manon de Boer, 2019, 15’)
A teenage girl sings and interacts with objects around her, lost in her own thoughts. The intimacy of her breathing and her voice remind us of an inner world we have no access to.

Sunday (Ans Mertens, 2020, 13’)
Set in a natural reserve, the film treats the frame as a path, guiding the spectator’s eye, like the wanderer is guided along sights. However, the cinematic frame hits the tension between the rough landscape and its cultivation. 

Touwfiguren (Katrien Vermeire, 2016, 14’)
Katrien Vermeire drew inspiration from the encyclopedic film Fadenspiele (1969), part of the German film series Encyclopaedia Cinematographica by H.R. Haefelinger. Touwfiguren shows two children making string figures. It focuses on the practice as a game and pays attention to the movements and the action.

A joint venture by De Imagerie & De Cinema.
The filmmakers will be present.